<< Strona główna
Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Poznajmy się BBO
Szukaj

Autor: _
Mieczysław Gajak

Kierki  z zapÄ™tlaniem,

czyli doskonały trening dla brydżysty

            Wielu brydżystów (ale też np. wielu biznesmenów) gra w kierki. TraktujÄ… tÄ™ grÄ™ jako doskonaÅ‚y trening pamiÄ™ci, koncentracji, wyobraźni, psychologii i strategii.

W Internecie roi siÄ™ od wielu odmian kierek. Powszechnie znane sÄ… kierki dÅ‚ugie, w których w kolejno granych rozdaniach należy unikać brania lew, kierów, a nastÄ™pnie okreÅ›lonych kart i lew. Lewom i konkretnym kartom przypisane sÄ… punkty ujemne, które można zniwelować, a także wyjść na plusy, grajÄ…c nastÄ™pnie cztery odgrywki, w których za wziÄ™te lewy otrzymuje siÄ™ punkty dodatnie. W każdym rodzaju kierek i stosowanej punktacji suma uzyskanych plusów i minusów daje zero.

            W kierki, tak jak w brydża, gra siÄ™ taliÄ… zÅ‚ożonÄ… z 52 kart. StarszeÅ„stwo kart jest takie samo, jak w brydżu. Grać mogÄ… cztery osoby, a przy trzech grajÄ…cych odkÅ‚ada siÄ™ dwójkÄ™ trefl i wtedy punktacja jest nieco inna. niż przy grze w czwórkÄ™ i nie bÄ™dÄ™ jej omawiaÅ‚. Miejsce wybiera gracz, który wylosowaÅ‚ najstarszÄ… kartÄ™, a pozostali siadajÄ… kolejno wg wylosowanego starszeÅ„stwa kart zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Rozdaje wybierajÄ…cy  (po przeÅ‚ożeniu kart przez zawodnika siedzÄ…cego z prawej - RHO), a pierwszy wychodzi zawsze zawodnik z lewej (LHO) rozdajÄ…cego, po czym pozostali zawodnicy dodajÄ… karty po kolei. W nastÄ™pnej lewie wychodzi ten, kto utrzymaÅ‚ siÄ™ w lewie poprzedniej, itd. ObowiÄ…zuje zasada dokÅ‚adania do koloru (jeÅ›li siÄ™ ma). NastÄ™pne rozdania rozdajÄ… kolejni gracze zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

            Kierki z zapÄ™tlaniem to odmiana tzw. kierek krótkich. Na kierki krótkie skÅ‚adajÄ… siÄ™ 4 rozbójniki i 4 odgrywki. 

Rozbójnik to rozdanie, w którym liczÄ… siÄ™ jednoczeÅ›nie wszystkie punkty ujemne, na które skÅ‚adajÄ… siÄ™:

lewy:  po -2 pkt;      razem: -2 x 13 lew = -26 pkt

kiery: po -2 pkt;  razem: -2 x 13 kierów = -26 pkt

króle i walety: po -3 pkt; razem: -3 x 8 = -24 pkt

damy: po -5 pkt;              razem:  -5 x 4 = -20 pkt

K:                                                         = -16 pkt

dwie ostatnie (lub siódma i ostatnia): po -9 pkt;   razem: -9 x 2 = -18 pkt

suma punktów w rozbójniku: = -130

W czterech rozbójnikach można wziąć -520 pkt. Aby to zrekompensować, w odgrywkach lewa liczy siÄ™ po +10 pkt, co daje w jednej grze 10 x 13 lew = 130 pkt, a w czterech – również 520 pkt.

Przy liczeniu należy pamiętać, że:

za D i W należy doliczyć po -2 pkt za kiera

za K należy doliczyć -3 pkt za króla oraz -2 pkt za kiera, co razem daje

-21 pkt

za każdÄ… lewÄ™ z dwóch ostatnich należy uwzglÄ™dnić jeszcze po -2 pkt za lewÄ™ oraz punkty za inne punktowane karty znajdujÄ…ce siÄ™ w tych lewach.

Przykład:

Lewa (nieprzedostatnia i nieostatnia): 7 +K (-21) + D(-5 + -2) + A to -30 pkt, bo dochodzi jeszcze -2 pkt za lewÄ™.

W kierkach krótkich w rozbójniku obowiÄ…zuje zakaz wychodzenia w kiery, jeÅ›li ma siÄ™ jeszcze kartÄ™ w innym kolorze. K  zrzuca siÄ™ obowiÄ…zkowo, gdy jest on pierwszym kierem dokÅ‚adanym do koloru niekierowego. NiespeÅ‚nienie tego obowiÄ…zku skutkuje karÄ… wziÄ™cia pozostaÅ‚ych lew, poczÄ…wszy od lewy, w której ten obowiÄ…zek nastÄ…piÅ‚..

GrajÄ…c rozbójnika, należy starać siÄ™ wziąć jak najmniej, a w szczególnoÅ›ci nie wziąć K i dwóch lew ostatnich. JeÅ›li  K znajduje siÄ™ w tych lewach, a dodatkowo jeszcze parÄ™ kierów z D i W, to daje to ok. poÅ‚owÄ™ możliwych do wziÄ™cia oczek ujemnych (-65). A wiÄ™c na ogóÅ‚ opÅ‚aca siÄ™ wziąć wczeÅ›niej, aby uniknąć wziÄ™cia koÅ„cówki. A to już taktyka i technika gry.

Odgrywki

W każdej z odgrywek gracze kolejno, poczynajÄ…c od LHO rozdajÄ…cego, obierajÄ… atu i sÄ… pierwszymi wistujacymi. Można obrać również BA. Przed obiorem odbywa siÄ™ licytacja, w której można odkupić prawo obioru za wylicytowanÄ… ilość lew, o ile na to zgodzi siÄ™ obierajÄ…cy. Pierwszy licytuje LHO obierajÄ…cego (licytacjÄ™ może rozpocząć od dowolnej liczby lew), a każdy nastÄ™pny gracz, aby mieć szansÄ™ na obiór, musi dać wiÄ™kszÄ… ilość lew od poprzednika. Po skoÅ„czonej licytacji  obierajÄ…cy może nie zgodzić siÄ™ na sprzedaż za proponowanÄ… ilość lew, mówiÄ…c: „MaÅ‚o”. Wtedy pozostajÄ…cy w licytacji, aby odkupić prawo obioru, musi powiÄ™kszać ofertÄ™ aż do skutku. JeÅ›li kupujÄ…cy po usÅ‚yszeniu „MaÅ‚o” zrezygnuje z dalszej licytacji, to obierajÄ…cy musi grać sam (nie ma targu). Po rozdaniu ilość lew uzgodniona w licytacji trafia na konto sprzedajÄ…cego, a odpisywana jest od iloÅ›ci lew wziÄ™tej przez kupujÄ…cego. Może zdarzyć siÄ™, że w bilansie kupujÄ…cy może wyjść na zero lew lub nawet może mu zabraknąć lew/y do oddania. Wtedy mówi siÄ™, że nastÄ…piÅ‚ bajt (to termin zapożyczony z gry karcianej o nazwie derda), kupujÄ…cy siÄ™ zbajciÅ‚, a sam fakt nazywa siÄ™ zbajceniem. Aby zachować bilans punktacji, zbajconemu zapisuje siÄ™ zero, jeÅ›li nie wziÄ…Å‚ lewy lub punkty ujemne (wielokrotność punktacji za lewÄ™ w zależnoÅ›ci od iloÅ›ci brakujÄ…cych lew do oddania), które jako dodatnie przypisuje siÄ™ sprzedajÄ…cemu.

            W odgrywce z obranym kolorem atutowym dokÅ‚adajÄ…c atu, trzeba zawsze przebijać, jeÅ›li siÄ™ ma czym. Nie majÄ…c do koloru, należy przebijać atutem i zasada ta obowiÄ…zuje kolejno każdego nastÄ™pnego gracza, który nie ma do koloru. JeÅ›li  nie ma wyższego atutu, zobowiÄ…zany jest doÅ‚ożyć niższego. W odgrywce bezatutowej, jeÅ›li  kolejno dokÅ‚adajÄ…cy majÄ… do koloru, obowiÄ…zuje ich w tym kolorze zasada przebijania.

Zapis kierek można prowadzić w przykÅ‚adowej tabelce umieszczonej na formacie A4. Oto wirtualny nagÅ‚ówek tabelki, a poniżej jej fragment:


    rozbójniki     odgrywki
 gracz
1.
 gracz
 2.
 gracz
 3.
 gracz
 4.
 gracz
  1.
 gracz
  2.
 gracz
 3.
 gracz
  4.

               
               

 Na koÅ„cu artykuÅ‚u zamieszczono wykaz tabelek do kierek i  brydża z możliwoÅ›ciÄ… pobrania i wydruku.

W czterech pierwszych kolumnach pierwszego rzÄ™du zapisuje siÄ™ wyniki pierwszego rozbójnika kolejno siedzÄ…cych graczy, poczynajÄ…c od LHO prowadzÄ…cego zapis, a koÅ„czÄ…c na prowadzÄ…cym. Przy punktach nie trzeba stawiać znaku minus. W nastÄ™pnych trzech rzÄ™dach tych kolumn zapisuje siÄ™ odpowiednio wyniki pozostaÅ‚ych rozbójników. Podobnie zapisuje siÄ™ kolejno ilość wziÄ™tych lew w odgrywkach, ale  w kolumnach od piÄ…tej do ósmej znajdujÄ…cych siÄ™ po prawej stronie tabelki. Wyniki rozbójników i odgrywek poszczególnych graczy zapisuje siÄ™  odpowiednio w kolumnach 1. i 5.; 2. i 6.; 3. i 7., a piszÄ…cego – w 4. i 8. Kolumny z rozbójnikami oddzielone sÄ… od kolumn z odgrywkami podwójnÄ… wytÅ‚uszczonÄ… liniÄ…. Przy iloÅ›ci lew można nie pisać zer, ale należy pamiÄ™tać, aby po ich zsumowaniu  wynik pomnożyć przez 10. Po skoÅ„czonej grze po lewej stronie sumuje siÄ™ punkty ujemne, a po prawej dodatnie. Po zbilansowaniu wyników poszczególnych graczy wpisuje siÄ™  je odpowiednio na koÅ„cu czterech kolumn po lewej lub po prawej stronie tabelki. JeÅ›li suma punktów ujemnych i dodatnich wyniesie zero, to podliczenie wyników jest prawidÅ‚owe. Ujemne wyniki koÅ„cowe gracza/y w danej grze można zapisać na czerwono, wtedy nie trzeba stawiać znaku minus.

Na ogóÅ‚ gra siÄ™ rundkÄ™, czyli 4 takie komplety oÅ›miu rozdaÅ„, a potem nastÄ™puje losowanie miejsc do kolejnej rundki.

W brydżu, bÄ™dÄ…c dziadkiem, masz czas na relaks, przerwÄ™ w permanentnym obciążaniu szarych komórek. W kierkach krótkich tej ulgi nie masz. Tu musisz pamiÄ™tać, czy w danym kolorze zeszÅ‚a trójka, czy czwórka, w brydżu – nie zawsze. Trzeba być caÅ‚y czas sprężonym, bo bÅ‚Ä™dy lub nieuwaga mogÄ… dużo kosztować i to dosÅ‚ownie, jeÅ›li stawka jest odpowiednia.

A teraz kierki z zapętlaniem. Ten rodzaj kierek to już szkoła wyższa.

Kierki z zapÄ™tlaniem to zmodyfikowane kierki krótkie. Najpierw gra siÄ™  osiem rozdaÅ„ – 4 rozbójniki i 4 odgrywki z zachowaniem opisanych wyżej zasad oraz punktacji za lewy i wyróżnione karty, ale…

* JeÅ›li w rozbójniku ktoÅ› nic nie weźmie – zapÄ™tli grÄ™, w odpowiedniej kolumnie i wierszu stawia mu siÄ™ czerwonÄ… poziomÄ… kreskÄ™, a pozostaÅ‚ym graczom uzyskany wynik punktów ujemnych zapisuje siÄ™ podwójnie.

* JeÅ›li w rozbójniku bÄ™dzie dwóch zapÄ™tlajÄ…cych – nie weźmie nic dwóch graczy, w odpowiedniej kolumnie i wierszu stawia im siÄ™ czerwone poziome kreski, a pozostaÅ‚ym uzyskany wynik ujemny zapisuje siÄ™ potrójnie.

* JeÅ›li w rozbójniku gracz weźmie wszystkie lewy, to w nagrodÄ™ za poniesione ryzyko on zostaje zapÄ™tlajÄ…cym, a pozostaÅ‚ym, pomimo że nic nie  wziÄ™li, zapisuje siÄ™ po -130; ryzykantowi w pozycji rozbójnika stawia siÄ™ dwie czerwone poziome kreski.

 W skrajnym przypadku, gdyby ryzykant oddaÅ‚ tylko liczonÄ… potrójnie jednÄ… nieprzedostatniÄ… i nieostatniÄ… lewÄ™ za -6, to wziÄ…Å‚by 12 lew z punktami liczonymi potrójnie za -384, a dwóm pozostaÅ‚ym postawiÅ‚oby siÄ™ po czerwonej kresce.

* JeÅ›li w którymÅ› z kolejnych rozbójników opisane sytuacje powtórzÄ… siÄ™, postÄ™puje sie jak wyżej

* Aby naruszony dodatkowymi punktami ujemnymi bilans punktacji zostaÅ‚ zachowany, po czterech odgrywkach podstawowych w zamian za każde zapÄ™tlenie w rozbójniku (za każdÄ… czerwonÄ… poziomÄ… kreskÄ™) i w kolejnoÅ›ci jego powstania zapÄ™tlajÄ…cy majÄ… dodatkowe odgrywki bezatutowe bez odsprzedaży (bez licytacji) z przywilejem wistu, a jeÅ›li w rozbójniku byÅ‚o dwóch zapÄ™tlajÄ…cych, to najpierw odgrywkÄ™ bezatutowÄ… gra ten, którego wyniki umieszczone sÄ… w kolumnie o najmniejszym numerze (od 1 do 4).

ProszÄ™ zwrócić uwagÄ™ na to, że w trakcie rozbójnika mogÄ… nawiÄ…zywać siÄ™ jednorozdaniowe niespisane umowÄ… koalicje.  Celem wspóÅ‚pracy może być taki sposób gry, aby ktoÅ› nie wziÄ…Å‚ lewy, gdyż nam siÄ™ to opÅ‚aci, bo wziÄ™liÅ›my (lub weźmiemy) stosunkowo maÅ‚o i korzystnie jest dla nas grać dodatkowÄ… odgrywkÄ™. OczywiÅ›cie koalicja może skutkować dążeniem do „wsadzenia” komuÅ› lewy, nawet na piÄ…tkÄ™, po to, aby osiÄ…gniÄ™ty przez nas w rozdaniu wynik ujemny nie liczyÅ‚ siÄ™ podwójnie lub potrójnie. A to już jest  strategia i zdolność przewidywania.

* JeÅ›li w odgrywce (podstawowej bÄ…dź bezatutowej) gracz nie wziÄ…Å‚ lewy – zbajciÅ‚ siÄ™, to stawia mu siÄ™ czerwonÄ… poziomÄ… kreskÄ™, a pozostaÅ‚ym zdobyte lewy liczy siÄ™ podwójnie.

* JeÅ›li w odgrywce dwóch graczy zostanie zbajconych, to stawia im siÄ™ po czerwonej poziomej kresce, a pozostaÅ‚ym zdobyte lewy liczy siÄ™ potrójnie.

* Jeśli w odgrywce jeden gracz weźmie wszystkie 13 lew, to dostaje w nagrodę 52 lewy, a pozostali zostają zbajceni i w zapisie stawia się im po czerwonej poziomej kresce.

Przy moim stoliku przez ostatnie dwadzieścia kilka lat zdarzyło się to tylko trzy razy(!), wysoka premia jest więc uzasadniona.

* JeÅ›li w którejÅ› z kolejnych odgrywek sytuacja siÄ™ powtórzy, postÄ™puje siÄ™ jak wyżej.

* Aby naruszony dodatkowymi punktami dodatnimi za lewy bilans punktacji zostaÅ‚ zachowany, po czterech odgrywkach podstawowych i wynikÅ‚ych z zapÄ™tleÅ„ odgrywkach bezatutowych, w zamian za każde zbajcenie (za każdÄ… czerwonÄ… poziomÄ… kreskÄ™) i w kolejnoÅ›ci jego powstania, gra siÄ™ dodatkowe rozbójniki, w których wistujÄ…cymi sÄ… gracze zbajceni, a jeÅ›li w odgrywce byÅ‚o dwóch lub trzech zbajconych, to najpierw gra siÄ™ rozbójnika gracza,  którego wyniki odgrywek umieszczone sÄ… w kolumnie o najmniejszym numerze (od 5 do 8).

Po rozegraniu wynikÅ‚ych z bajtów kolejnych rozbójników, jeÅ›li nastÄ…piÅ‚o w nich ponownie zapÄ™tlenie, to należy znów zagrać odpowiedniÄ… ilość odgrywek bezatutowych, a potem ewentualnie rozbójników, aż do momentu, gdy nie bÄ™dzie powodu do zagrania ani dodatkowych rozbójników, ani dodatkowych odgrywek.

Najkrótsza gra (¼ rundki) trwa wiÄ™c 8 rozdaÅ„, a najdÅ‚uższa? W mojej karierze, a graÅ‚em lub kibicowaÅ‚em przez ostatnie 25 lat Å›rednio raz w tygodniu, zdarzyÅ‚o siÄ™ kilka razy wyjść z zapisem na drugÄ… stronÄ™ tabelki i przekroczyć o kilka pozycji 23 wiersze znajdujÄ…ce siÄ™ na formacie A4.

Po rozpoczÄ™ciu rozdania wynikÅ‚ego z zapÄ™tlenia lub ze zbajcenia z czerwonej kreski robimy czerwony plus, co Å›wiadczy, że rozdanie byÅ‚o zagrane. Czerwony kolor uÅ‚atwi obserwacjÄ™, co należy grać i w jakiej kolejnoÅ›ci. Pomoże też w wykryciu rozdaÅ„ granych bez pokrycia w zapÄ™tleniu lub zbajceniu, co czasem może siÄ™ zdarzyć prowadzÄ…cemu zapis, jednoczeÅ›nie zapowiadajÄ…cemu, co ma być grane. Rozdania, które nie powinny być grane, sÄ… unieważniane.

Podobnie jak w rozbójnikach, w odgrywkach również mogÄ… nawiÄ…zywać siÄ™ jednorozdaniowe niespisane umowÄ… koalicje.  Tylko cel takiej wspóÅ‚pracy i ocena potrzeby jej zaistnienia jest inna. Czytelnicy domyÅ›lajÄ… siÄ™, że w odgrywkach można stosować zrzutki zachÄ™cajÄ…ce i zniechÄ™cajÄ…ce, gdyż jeÅ›li gracz dostrzeże celowość nawiÄ…zania wspóÅ‚pracy, to bÄ™dzie wiedziaÅ‚ w co i do kogo odejść, aby kogoÅ› zbajcić. ProszÄ™ wierzyć, czÄ™sto zdarzajÄ… siÄ™ niesamowicie ciekawe ukÅ‚ady, których efektem sÄ…  niespodziewane wyniki. Podobnie jak w brydżu wystÄ™pujÄ… impasy, przymusy i wpustki. Gracz posiadajÄ…cy wiele figur jest bezradny, gdy wspóÅ‚praca trzech graczy ustawi go w przymusie kaskadowym. Istnieje wiele możliwych manewrów,  np. wyjÅ›cie spod asa celem dopuszczenia do fort ostatniego dokÅ‚adajÄ…cego, aby drugi lub trzeci gracz nie trafiÅ‚ palcówki: czy postawić króla czy waleta, przez co może zostać zbajcony.

Oto przykład zapisu jednej gry (1/4 rundki):

    rozbójniki     odgrywki
 gracz
1.
 gracz
 2.
 gracz
 3.
 gracz
 4.
 gracz
  1.
 gracz
  2.
 gracz
 3.
 gracz
  4.

 18  47  60  5  4  3  3  3
 144  +(5.o)  96  20  6  12 +(5.r)  8
 270  +(6.o)  120  +(7.o)  1  5  6  1
 15  70  2  43  9  +(6.r)  +(7.r)  30
 45  50  5  30  2  7  2  2
 2  8  48  72  4  4  4  1
 6  15  15  94  +(8.r)  8  8  10
 + (8.o)
 52  78  130  2  16  8 +(9.r)
 104  10  5  11        
 604  252  429  405  280  550  310  550
 324  298  119  145        

    Uwagi do zapisu:

* Informacje podane w nawiasach sÅ‚użą tylko dla uÅ‚atwienia czytelnoÅ›ci zapisu przykÅ‚adowego; okreÅ›lajÄ…, jaki numer bÄ™dÄ… miaÅ‚y odgrywka lub rozbójnik w zamian za zapÄ™tlenie lub bajt.

* Stosowane skróty: 5.o (piÄ…ta odgrywka)  do 8.o (ósmej odgrywki) – numery odgrywek bezatutowych do rozegrania (w zamian za zapÄ™tlenia w rozbójnikach: z wiersza 2. – zapÄ™tliÅ‚ drugi z lewej prowadzÄ…cego zapis; z wiersza 3. – zapÄ™tliÅ‚ drugi z lewej prowadzÄ…cego zapis i prowadzÄ…cy zapis; z wiersza 8. – zapÄ™tliÅ‚ LHO prowadzÄ…cego zapis) i po rozegraniu – potwierdzono czerwonym plusem zrobionym z poziomej czerwonej kreski – zapisanych w wierszach od 5. do 8. w kolumnach od 5. do 8. 

* Odgrywki bezatutowe od 5. do 7. gra siÄ™ po czterech odgrywkach podstawowych. 

* Stosowane skróty: 5.r (piÄ…ty rozbójnik) do 9.r (rozbójnika) – numery rozbójników do rozegrania (w zamian za zbajcenia w odgrywkach: z wiersza 2. – zbajciÅ‚ trzeci z lewej, czyli RHO prowadzÄ…cego zapis; z wiersza 4. – zbajciÅ‚ drugi z lewej prowadzÄ…cego zapis i i RHO prowadzÄ…cego zapis; z wiersza 7. – zbajciÅ‚ LHO prowadzÄ…cego zapis; z wiersza 8. – zbajciÅ‚ prowadzÄ…cy zapis) i po rozegraniu – potwierdzono czerwonym plusem zrobionym z poziomej czerwonej kreski – zapisanych w wierszach od 5. do 9. w kolumnach od 1. do 4.

* Rozbójniki 5r, 6r, 7r i 8r gra siÄ™ po odgrywce siódmej.

* OdgrywkÄ™ 8.o gra siÄ™ po rozbójniku ósmym, w którym nastÄ…piÅ‚o zapÄ™tlenie.

* Rozbójnik 9.r  gra siÄ™ po odgrywce ósmej, w której nastÄ…piÅ‚o zbajcenie.

* W każdym wierszu rozbójnika bez zapÄ™tlenia suma punktów (ujemnych) wynosi 130, z zapÄ™tleniem pojedynczym – 260, a z zapÄ™tleniem podwójnym – 390.

* W każdym wierszu odgrywek bez zbajcenia suma lew wynosi 13, ze    zbajceniem pojedynczym – 26, a ze zbajceniem podwójnym – 39.

* W przedostatnim wierszu znajdujÄ… siÄ™ sumy wyników uzyskanych przez poszczególnych graczy: w pierwszych czterech kolumnach – z rozbójników, a w nastÄ™pnych czterech – z odgrywek; suma punktów (ujemnych) uzyskanych przez czterech graczy w rozbójnikach musi dzielić siÄ™ przez 130, a w odgrywkach suma lew musi dzielić siÄ™ przez 13

* W ostatnim wierszu zapisano wyniki ostateczne poszczególnych graczy (wyniki ujemne na czerwono).

A najwyższy wynik punktowy? W  jednej grze (1/4 rundki) mocno zapÄ™tlonej, przy olbrzymim niefarcie, suma zdobytych punktów ujemnych przez jednego gracza przekroczyÅ‚a 1200, a odegraÅ‚ on niecaÅ‚e 300 oczek. Najwyższa przegrana po 12 godzinach gry wynosiÅ‚a ok. -2200 oczek, a najwyższa wygrana – ok. 2300. A z innych rekordów Å›wiata, wielokrotnie wyrównywanych, należy wymienić czerwone kreski u jednego gracza kolejno w czterech rozbójnikach i w czterech w kolejnych odgrywkach.  

A oto przykÅ‚ad – test.

Rozdawał E. Twoje (S) bez atu. Jak myślisz, ile lew weźmiesz z ręką:

♠6 5 4   2   7 2   W 10 9 8 7 6 5?

Zapewne zero, a może szczęśliwie jedną?

Oto rozkÅ‚ad kart: 

 
 K 7 3 2
 5 4 3
 K 9 8 3
 K 2
 
 A D W 10
 8 7 6
 A D W 10
 D 4
 9 8
 A K D W 10 9
 6 5 4
 A 3
 
 6 5 4
 2
 7 2
 W 10 9 8 7 6 5
 

 Wistujesz (S) oczywiÅ›cie w W. LHO bije D, ten naprzeciw nadbija K  (obowiÄ…zek stawiania wyżej w odgrywce bezatutowej), a RHO pobiera lewÄ™ A i Å›ciÄ…ga 6 górnych lew kierowych, na które ty dokÅ‚adasz kiera i zrzucasz karty nietreflowe. E, wiedzÄ…c, że z pewnoÅ›ciÄ… chodziÅ‚eÅ› z dÅ‚ugich trefli z dziesiÄ…tkÄ…, odchodzi do ciebie. Bierzesz pozostaÅ‚e 6 lew. On zapisuje 3 x 7 lew = 21, a ty – 3 x 6 = 18! OczywiÅ›cie za to sÄ… dwa rozbójniki i nie wiesz, co ciÄ™ w nich spotka, ale póki co, masz odegrane 180. A wyobraź sobie, że LHO miaÅ‚ w tym rozdaniu kartÄ™:

        ♠A D W 10  8 7 6  A D W 10  D 4.

Jak on siÄ™ czuÅ‚? Na ile liczyÅ‚ lew? Po rozdaniu pewnie pomyÅ›laÅ‚: Dziwny jest ten  Å›wiat.

Mnie zdarzyÅ‚o siÄ™ kiedyÅ› dostać w odgrywce bezatutowej w dwóch kolorach po asie z królem i spokojnie czekaÅ‚em na należne mi lewy, aż obudziÅ‚em siÄ™ w lewie 10. W  12., gdy dwóch graczy wzięło w dwóch kolorach po 6 lew, oszoÅ‚omiony nie trafiÅ‚em, którego asa przytrzymać. Na szczęście zapis byÅ‚ tylko podwójny, bo trzeci zawodnik stanÄ…Å‚ na wysokoÅ›ci zdania.

Z podanych przykÅ‚adów widać, jak istotny jest w odgrywce bezatutowej przywilej wistu uzyskany przez zbajcenie innych. Nazywam to przewagÄ… kija – przez analogiÄ™ do w gry w bilard.

W kierkach z zapÄ™tlaniem, podobnie jak w brydżu, niezbÄ™dna jest wiedza dot.  prawdopodobieÅ„stwa podziaÅ‚u kolorów. DodatkowÄ… trudnoÅ›ciÄ… w porównaniu z brydżem jest brak znajomoÅ›ci kart jednej rÄ™ki (dziadka), a w rozbójnikach – także brak partnera, który stosujÄ…c odpowiednie zrzutki, przekazaÅ‚by ci potrzebne informacje, jak również licytacji wnoszÄ…cej kluczowe  informacje o kolorach i przydziale miltonów.

Nie sposób tu omówić wiele aspektów strategii, techniki, zagraÅ„ psychologicznych, a także pokerowego ryzyka. Kierki z zapÄ™tlaniem jest to piÄ™kna, pasjonujÄ…ca, wciÄ…gajÄ…ca i peÅ‚na niespodziewanego przebiegu i tym samym zaskakujÄ…cych wyników gra. Jest ona doskonaÅ‚Ä… rozrywkÄ… i polecam jÄ… gorÄ…co również w uzupeÅ‚nieniu Programu 60 +.

 * * *

 Tabelki do kierek i brydża

 1. Rozbójniki i odgrywki
 2. Wyniki poszczególnych gier z danego dnia, na 6
 
3. Wyniki z 5 dni z sumowaniem, na 10
 4. Wyniki poszczególnych gier z danego dnia, na 12
 5. Wyniki poszczególnych gier z danego dnia, na 20
 6. Brydż robrowy, wyniki na 5


 

  

 

 

 

* * *


  

PamiÄ™ci zmarÅ‚ego w 2015 r. mojego Przyjaciela Bogdana Marka Tomaszewskiego, wybitnego biznesmena, sponsora grajÄ…cych oraz organizatora, popularyzatora i uczestnika spotkaÅ„ brydżowych i piÄ…tkowych spotkaÅ„ kierkowych wÅ›ród  biznesmenów i sportowców, a także pamiÄ™ci Jego Siostry Wiesi Tomaszewskiej, jednej z najlepszych polskich brydżystek, czÄ™sto obserwujÄ…cej i trafnie komentujÄ…cej nasze zmagania kierkowe.

Wiele lat temu Bogdan sugerowaÅ‚ powstanie w periodyku brydżowym kÄ…cika kierkowicza i rozwiniÄ™cie w Internecie tematyki kierek z zapÄ™tlaniem, a także opracowanie programu komputerowego dla podliczania wyników i prowadzenia zawodów porównawczych. Niech to bÄ™dzie mój wkÅ‚ad w Jego przesÅ‚anie: Grajcie dalej!

                                                                                                    MieczysÅ‚aw Gajak



wykonanie: Strony internetowe gdańsk - Netidea.pl