<< Strona główna
Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Księgarnia brydżowa Poznajmy się BBO
Szukaj

Autor: Henryk Niedźwiecki
Artykuł z m-ka BRYDŻ 1/1975

Rozgrywanie koloru atutowego

Na ogóÅ‚ gracze, majÄ…c osiem kart z asem, królem i damÄ… w kolorze atutowym, z miejsca atutujÄ…. Nie zadajÄ… sobie trudu przeanalizowania czy nie można zaasekurować siÄ™ przed gorszym ich podziaÅ‚em. UważajÄ…, że majÄ…c atuty rozÅ‚ożone 4:4 lub szeÅ›ciokartowy dobry longer, już obrona nie bÄ™dzie miaÅ‚a pożytku z grania na skrót atutowy.
Tymczasem praktyka dowodzi, że tego rodzaju mniemanie jest bÅ‚Ä™dne. Gracz, który posiada atuty rozÅ‚ożone A x x x x do K x x, jeÅ›li nie ma zamiaru przebijać, wpierw odda lewÄ™ a dopiero potem zgrywa asa i króla asekurujÄ…c siÄ™ przed podziaÅ‚em 4:1. Wtedy bowiem ostatnie atu przeciwnika, bÄ™dzie mógÅ‚ spÄ™dzić bocznym kolorem.

Asekuracja przed rozkładem 4:1

Jednak ten sam gracz majÄ…c w atu A K x x do D x x x, nie pomyÅ›li o tym, aby oddać wpierw lewÄ™ i w ten sposób zabezpieczyć siÄ™ przed zÅ‚ym rozkÅ‚adem, np.:


 
 9 6 5 3
 A
 A D W 10 2
 W 8 7
 
 W 10 7 2
 D W 10 9 4
 6 5
 K 3
 4
 K 8 7 3
 9 8 7 4
 6 5 4 2
 
 A K D 8
 6 5 2
 K 3
 A D 10 9
 

S gra 6. Atak damÄ… kier. RozgrywajÄ…cy przechodzi do rÄ™ki królem karo i przebija kiera. Wraca figurÄ… pikowÄ…, przebija ostatniego kiera i już nie może wygrać kontraktu, bo W przebije trzecie karo odcinajÄ…c go od fort karowych.
BÅ‚Ä…d polegaÅ‚ na tym, że wobec koniecznoÅ›ci przebicia dwóch kierów, liczÄ…c siÄ™ z możliwoÅ›ciÄ… ukÅ‚adu 4:1 w pikach, należaÅ‚o tak rozegrać atu aby czwarte u przeciwnika nie przeszkodziÅ‚o w odegraniu fort z dziadka. W tym celu należaÅ‚o zatem oddać wpierw lewÄ™ atutowÄ… a potem, nawet gdyby W poÅ‚Ä…czyÅ‚ atu, przebić dwa kiery biorÄ…c pięć lew atutowych  (dwie przebitki)  i karowych oraz po jednej w\kierach i treflach.

Obrona przed skrótem

Kłopoty z zachowaniem kontroli nad kolorem atutowym mogą zaistnieć nawet wtedy gdy rozgrywający ma sześciokartowego longera, np.:



 A 10 7 6 5 4
 K
 9 8 7 3 2
 A

 D 9 8 2
 10 8 7 3
 K D W
 6 5
 K 3
 9 7
 A 10 6 5
 K 7 4 3 2

 W
 A D W 6 5 4
 4
 D W 10 9 8


S
gra 4. Atak: król i dama karo. RozgrywajÄ…cy oczywiÅ›cie przebija atutem i zgrywa asa trefl.
W tej sytuacji bÅ‚Ä™dem byÅ‚oby zgrać króla kier, po czym wrócić do rÄ™ki przebitkÄ… pikowÄ…, odatutować i oddać już tylko lewÄ™ na króla trefl. Jeżeli bowiem, jak w tym rozdaniu, E dojdzie królem do rÄ™ki, to jeszcze raz skróci rozgrywajÄ…cego karami i nie bÄ™dzie już można wygrać tego kontraktu.
W tym rozdaniu, po lewie na asa trefl, należaÅ‚o przejąć króla kierowego asem. Wówczas, po zgraniu trzech lew atutowych, oddaniu lewy treflowej i przebiciu kara, zostaÅ‚aby utrzymana przewaga atutowa, gdyż fortami treflowymi spÄ™dza siÄ™ ostatnie atu przeciwnikom.

Dwustronne przebitki

W sytuacji, gdy kolor jest wiÄ…zany, wiÄ™c nie ma obaw oddania lewy na blotkÄ™ z powodu zÅ‚ego rozkÅ‚adu, można zaasekurować siÄ™ przed skrótem atutowym, wykorzystujÄ…c wysokie atuty na przebijanie nawet wÅ‚asnych lew w kolorach bocznych. Przecież jeÅ›li nie grozi nadbitka niebiorÄ…cym atutem, to dwustronne przebitki sÄ… najbezpieczniejszym sposobem rozgrywki. Oto trzy przykÅ‚ady na ten temat.
ME w Ostendzie 1965 r. Mecz Polska - Finlandia.



 K 10
 10 6
 K 8 7 6 4
 A 10 9 3

 8 4
 7 4 3 2
 W 10 2
 D 8 6 5
 W 7 6 2
 A
 A D 9 5 3
 W 4 2

 A D 9 5 3
 K D W 9 8 5
 ---
 K 7


S
graÅ‚ 6. Atak piÄ…tkÄ… trefl. RozgrywajÄ…cy zabiÅ‚ asem i po Å›ciÄ…gniÄ™ciu dwóch lew pikowych, trzecie przebiÅ‚ atutem i oddaÅ‚ lewÄ™ kierowÄ…. E natychmiast daÅ‚ pika do przebicia i wpadka bez jednej.
Tymczasem sprawa byÅ‚a prosta. Zamiast atutować po przebiciu pierwszego pika, należaÅ‚o przejść królem trefl do rÄ™ki i samemu przebić czwarte pik, wrócić przebitkÄ… karowÄ… do rÄ™ki i dopiero teraz zaatutować.
A oto inny przykład:



 9 5
 8 6 4 2
 9 8 5 3
 7 6 4

 A 8 4 2
 K D W 10 3
 D 7
 9 2
 6 3
 A 9
 W 10 6 4 2
 W 10 5 3

 K D W 10 7
 7 5
 A K
 A K D 8


Grając 3, S przebija trzecie kier. Jeżeli zacznie atutować, to W zabije asem za drugim razem i grając dalej w kiery uzyska przewagę atutową uniemożliwiającą realizację kontraktu.
Również nic dobrego nie wyniknie, jeżeli rozgrywajÄ…cy wpierw zacznie zgrywać trefle z góry. Wówczas W przebije damÄ™ trefl i po zgraniu asa poÅ‚Ä…czy jeszcze raz atu. Wówczas rozgrywajÄ…cy zostanie z przegrywajÄ…cÄ… ósemkÄ… trefl.
Natomiast gdyby rozgrywajÄ…cy przed atutowaniem zgraÅ‚ asa i króla w karach oraz treflach, a potem nie zgrywajÄ…c damy, wyszedÅ‚ ósemkÄ… trefl, wówczas już gry przegrać nie może. Jeżeli bowiem przeciwnicy poÅ‚Ä…czÄ… atu, weźmie dziewiÄ…tÄ… lewÄ™ na damÄ™ trefl. Gdy E zagra w karo, dziewiÄ…tÄ… lewÄ™ da przebitka trefla dziewiÄ…tkÄ… pik.
Obrona byÅ‚a bezradna również w poniższym rozdaniu:



 D 10
 10 6 4 2
 A K 5 4
 K 7 3

 A 6 5 4
 K D W 9
 10 8 6
 W 8
 2
 A 8 7 3
 D W 9 3 2
 D 10 4

 K W 9 8 7 3
 5
 7
 A 9 6 5 2


S
gra 4i obrona rozpoczyna atakiem kierowym. RozgrywajÄ…cy bije drugie kier, lecz jeÅ›li zacznie atutować i zastanie rozkÅ‚ad 4:1, nie bÄ™dzie w stanie zrealizować kontraktu, bowiem W przepuÅ›ci pierwsze atu, drugie zabije asem i wyjdzie drugi raz pod atu. JeÅ›li S dopiero teraz zacznie wyrabiać trefle, to zostanie skrócony jeszcze raz kierami i już gry nie wygra.
Natomiast jeÅ›li rozgrywajÄ…cy wyrobi sobie trefle grajÄ…c je z góry przed atutowaniem, to mu nic już nie bÄ™dzie groziÅ‚o, bowiem gdy przebije kiera po raz drugi, to wpierw zgra asa oraz króla karo, a potem zagra na dwustronne przebitki.
Z przykÅ‚adów tych wynika, że majÄ…c wiÄ…zany kolor atutowy należy wpierw tak rozegrać kolor boczny, aby przygotować sobie dwustronne przebitki, co chroni przed skrótem atutowym.


wykonanie: Strony internetowe gdańsk - Netidea.pl