<< Powrót do listy problemówProblem nadesłany przez Artur Burak
		Szanowny Panie Władysławie,
 
ChciaÅ‚bym ponownie zapytać o rewers, a raczej poprosić o dalsze wyjaÅ›nienie do odpowiedzi na zamieszczone już pytanie o to, co jest rewersem, a co nim nie jest.  MuszÄ™ przyznać, że odpowiedź jest dla mnie nadal niejasna - być może to wina moich poważnych luk w edukacji brydżowej - gdyż nie widzÄ™ zasadniczej różnicy pomiÄ™dzy sekwencjami, z których jednÄ… uznaje Pan za rewers, a drugiej nie. Chodzi mi o dwie poniższe sekwencje.  
1)  1♦ - 1♠
    2♥ =   WyjaÅ›nia Pan, że "kiery zostaÅ‚y zgÅ‚oszone powyżej wczeÅ›niej zgÅ‚oszonych kar".  
Natomiast przypadek:
2) 1♦ - 1♠ 
    2♣ -   wedÅ‚ug Pana rewersem nie jest, gdyż 2♣ nie przekracza wczeÅ›niej zgÅ‚oszonych kar; JeÅ›li okreÅ›lenie "przekracza" dotyczy poziomu zgÅ‚oszonego koloru, to przecież 2♣ zgÅ‚oszone jest na poziomie wyższym niż jeden karo. A może moje niezrozumienie różnicy miÄ™dzy przytoczonymi wyżej sekwencjami wynika z niezrozumienia terminu "przekracza". ByÅ‚bym bardzo wdziÄ™czny za szegóÅ‚owe wyjaÅ›nienie problemu, gdyż termin "rewers" pojawia siÄ™ wielokrotnie w Pana publikacjach poÅ›wiÄ™conych licytacji. 
Pozdrawiam - Artur
RozwiÄ…zanie problemu:Drogi Arturze,
W podanych przez Ciebie przykÅ‚adach, zasady gry w brydża nakazujÄ… otwierajÄ…cemu zgÅ‚oszenie trefli, jak również kierów, na poziomie co najmniej dwóch. Trefle otwierajÄ…cy może zgÅ‚osić poniżej kar umożliwiajÄ…c partnerowi grÄ™ w swoje kolory na poziomie dwóch (pas, 2♦ - zobowiÄ…zanie do wziÄ™cia 8 lew). ZaÅ› kiery otwierajÄ…cy musi zgÅ‚osić powyżej koloru karowego, wiÄ™c jego partner zmuszony bÄ™dzie grać w kara (bo np. ma w nich fit, a w kierach misfit) aż na poziomie trzech (9 lew). Ponieważ do wziÄ™cia 9-ciu lew potrzeba wiÄ™kszej siÅ‚y, wiÄ™c rewers wymaga nadwyżki. Przypominam, że rewers foruje na jedno okrążenie (partner nie może na tÄ™ odzywkÄ™ spasować).
 Przykłady (licytujemy np. SAYCem)
a) 
    
        
            | 
                
                    
                        | ♠ | 8 6 
 |  
                        | ♥ | A K W 9 
 |  
                        | ♦ | D 10 8 7 
 |  
                        | ♣ | K 6 5 
 |  |  | 
                
                    
                        | ♠ | D W 9 2 
 |  
                        | ♥ | 4 3 
 |  
                        | ♦ | K 6 4 
 |  
                        | ♣ | D 9 8 3 
 |  | 
    
 W             E
1♦            1♠
1BA        pas
 W nie może zgÅ‚osić 2♥, bo to wymaga co najmniej 16 PC i ukÅ‚adu rÄ™ki co najmniej 5-4.
b) 
    
        
            | 
                
                    
                        | ♠ | 8 6 
 |  
                        | ♥ | A K W 9 
 |  
                        | ♦ | D 10 7 5 3 
 |  
                        | ♣ | K 6 
 |  |  | 
                
                    
                        | ♠ | D W 9 2 
 |  
                        | ♥ | 4 3 
 |  
                        | ♦ | K 6 
 |  
                        | ♣ | D 9 8 3 2 
 |  | 
    
 W            E
1♦            1♠
1BA        pas
W nie może zgÅ‚osić 2♥ (rewers, forsuje na jedno okrążenie), gdyż ma zbyt sÅ‚abÄ… kartÄ™. Ponieważ kara wyglÄ…dajÄ… źle (zbyt sÅ‚aby kolor na powtórzenie) najrozsÄ…dniej wyglÄ…da rebid 1BA, które stanie siÄ™ kontraktem ostatecznym. Gdyby otwierajÄ…cy zgÅ‚osiÅ‚ z tak sÅ‚abÄ… kartÄ… 2♥, to E z braku fitów wybraÅ‚by 2BA, które nie ma pokrycia bilansowego na 8 lew.
c)
    
        
            | 
                
                    
                        | ♠ | 10 
 |  
                        | ♥ | A 9 8 
 |  
                        | ♦ | K 10 9 5 3 
 |  
                        | ♣ | K W 10 6 
 |  |  | 
                
                    
                        | ♠ | D W 9 5 2 
 |  
                        | ♥ | W 10 3 
 |  
                        | ♦ | D 
 |  
                        | ♣ | D 9 3 2 
 |  | 
    
 W            E
1♦            1♠
2♣         pas
2♣ nie forsuje i para znalazÅ‚a siÄ™ w dobrym kontrakcie.
d)
    
        
            | 
                
                    
                        | ♠ | 8 
 |  
                        | ♥ | A 9 6 
 |  
                        | ♦ | K 10 8 5 3 
 |  
                        | ♣ | A W 8 6 
 |  |  | 
                
                    
                        | ♠ | K 9 6 5 2 
 |  
                        | ♥ | W 10 3 2 
 |  
                        | ♦ | D 7 
 |  
                        | ♣ | D 9 
 |  | 
    
  W            E
1♦            1♠
2♣          2♦
pas
Misfity, 2♦ to negatywny wybór koloru do gry, niekiedy z dubla. Kontrakt kiepski, ale czesto uda siÄ™ go wygrać.
Władysław Izdebski